Zorg en Onderwijs: Waarom wij ze verbinden
Bij Onbeperkt 1911 geloven we dat zorg en onderwijs niet gescheiden kunnen worden. Kinderen brengen hun hele systeem mee hun lijf, hun verhaal, hun zenuwstelsel. En dus kunnen we alleen écht ondersteunen als we kijken naar het geheel.
Dit is waarom wij zorg met onderwijs verbinden. En dit is ook wat we zoeken in samenwerkingen: partners die niet alleen kinderen begeleiden, maar ook durven luisteren, vertragen en aanwezig zijn. Onderwijs en zorg horen niet naast elkaar te staan, maar met elkaar verweven te zijn zodat een kind zich niet hoeft te splitsen om te passen.
En: omdat we geloven dat je ook van onderaf mag bepalen hoe je je beweegt. Dat er kracht zit in eigen ritme, in zelfgekozen richting, in kleine initiatieven die groot durven denken.
Onderwijs is gebouwd op controle, niet op vertrouwen
Net als in de zorg is het onderwijs verslaafd geraakt aan beheersing: rapporten, toetsmomenten, inspectiekaders, eindnormen. Maar leren écht leren laat zich niet vastpinnen op één toetsmoment of Cito-score.
Cognitie boven alles
Het systeem beloont taal en rekenen, maar weet vaak geen raad met creativiteit, zintuiglijk leren, sociale intelligentie of innerlijke ontwikkeling. Kinderen die niet binnen de lijntjes kleuren, krijgen bijles of een etiket.
De klas sluit vaak niet aan bij het kind
Veel kinderen moeten zich aanpassen aan een tempo en structuur die niet bij hen past. Gedrag wordt dan snel bestempeld als probleemgedrag, terwijl het vaak een noodsignaal is: ‘Ik word niet gezien zoals ik ben.’
Leerkrachten lopen op hun tenen
Niet vanwege de kinderen, maar vanwege de druk van methodes, toetsen en administratie. Net als zorgverleners raken ook zij uitgeput, niet door het werk zelf, maar door de vorm.
Ouders als bondgenoot (niet als bezwaar)
Zorgzame ouders worden nog te vaak als lastig gezien, terwijl zij het kind misschien wel het beste kennen. Samenwerken met ouders is essentieel, juist als we onderwijs en zorg willen verweven.
Er groeit iets nieuws
Agorascholen, leerpleinen, kleinschalige initiatieven. Er is beweging. Er zijn plekken waar kinderen weer eigenaar mogen zijn van hun leerproces. Waar zorg en leren niet gescheiden zijn, maar samenvallen in aanwezigheid, veiligheid en ritme.
De kernvraag
Wat als onderwijs weer een plek wordt waar je niet gevormd wordt naar het systeem maar waar het systeem zich vormt rond wie jij bent?
💜 Team Onbeperkt 1911
Onderwijsbeleid ademt korte termijn
Net als in de zorg worden beslissingen in het onderwijs vaak genomen vanuit politieke druk en korte-termijnagenda’s. Preventie, rust en mensgericht werken verdwijnen snel uit beeld als meetbaarheid en kostenbesparing centraal staan. Terwijl we juist zien dat échte ontwikkeling tijd, relatie en vertrouwen nodig heeft en niet in verkiezingscycli past. We hopen op een koers die verder durft te kijken dan vier jaar vooruit. Waar beleid niet leunt op controle, maar op vertrouwen in mensen die dagelijks met kinderen werken.
Wij volgen deze koers al. Vanuit de praktijk, de relatie, en het vertrouwen dat kinderen leren in verbinding. Wat we hopen, is dat deze beweging óók van bovenaf gesteund gaat worden. Niet alleen in woorden, maar in beleid.
We kampen niet met een geldtekort, maar met een systeemtekort. Een tekort aan ruimte, aan vertrouwen, aan durf om af te wijken van de standaard. We hebben geen nieuw model nodig we hebben ruimte nodig om mens te zijn. Voor kinderen, voor ouders, en voor iedereen die werkt met hart en hoofd.